„Под сунцем има довољно места за све људе“: 111 година од рођења патријарха Павла

2826
21:08
74
Патријарх српски Павле. Фото: Профимедија/АФП Патријарх српски Павле. Фото: Профимедија/АФП

Тешко је мало говорити о нашем вољеном оцу патријарху Павлу, а немогуће је рећи довољно.

Патријарх Павле био је Пастир који се својом скромношћу и трпљењем истицао толико очигледно да је још за живота називан живим свецем. Наш народ заувек ће га памтити као једну од најсветлијих фигура једног од најтежих и најмучнијих периода скорије историје српског народа.

Кажу, кад су га бирали за патријарха, од свих архијереја наше Цркве – једино он није желео да буде патријарх. А није ни чудо, време када је биран било је мрачно, тешко, олујно.

За време његове предстојатељске службе распала се стара држава, Србија је била под тешким санкцијама, а остале српске земље у крвавом грађанском рату. Затим је уследило бомбардовање НАТО-а, смењен је стари режим, а узурпаторске власти бивших терориста једнострано су прогласиле некакву „независност“. Затим се десио мартовски погром, а Србија је, с новим властима, све дубље и дубље падала под кабалу иностраних центара моћи које јој нису желеле добро ни једног тренутка.

И у свему томе, после педесет година деградације, прогона и уништавања свега црквеног и традиционалног од стране комунистичког режима, овај крхки човек предводио је и донео духовни препород нашем народу. Црквена звона поново су почела да се чују, храмови да се граде, а литије да иду по Србији и другим земљама где живе Срби.

Душа многих људи који су имали среће да га сретну, певала је и лебдила лака и растерећена данима после случајног сусрета на улици с патријархом Павлом. Он је у својој скромној монашкој мантији и на десетине пута својеручно поправљеним ципелама, ходао дечачки бодро до готово девете деценије живота, ту међу нама – његовим стадом, обичним људима.

И не баш тако обичним људима. И нељудима.

Било га је срамота да се вози аутомобилом кад толики народ, коме је он слуга, иде пешице.

Рођен је на мученички дан, Усековање главе Светог Јована Крститеља. Цео његов живот личио је на мучеништво, али је он скромно и трпељиво, с хришћанском радошћу и истрајношћу, градио своје станове на небу, а овде на земљи нама оставио нешто непроцењиво и незаменљиво.

Живу везу с нашим прецима који су живели вером, кроз Христово Јеванђеље којим је и он сам, као скромни монах и узор монаштва, живео овде на земљи, чак и као владика и патријарх.

Био је најбољи пример тога шта заиста јесте Божји човек, и шта Господ од човека, верника, човека у ризи очекује.

И подучавао нас је да се на овом свету не везујемо ни за шта материјално. Јер све је пропадљиво, све нестаје. Треба да се везујемо за духовно, за небо, за Господа и вечност.

Као у речима Светог владике Николаја – „све што радиш, везуј нитима за Небо.“

Патријарх Павле био је врло благ – али нимало благ и помирљив кад је реч била о чистоти вере и богословљу, у ком се истицао, или о искривљеном схватању тога шта значи бити православан.

Многе „опасне момке“ и више од тога, умео је смирено и без пардона да стави на своје место, кад би покушавали да споје неспојиво. Православље и подземље, рецимо.

Жељко Ражнатовић Аркан једном приликом је изјавио да су он и његови Тигрови „православни фанатици спремни да погину за своју цркву“. Патријарх Павле је устао и пред окупљенима рекао да православље није фанатизам, већ ревност.

Без обзира на све олује и политичка превирања којих је било много за његове двадесетогодишње службе на престолу Светог Саве – он није дозвољавао да га повуче ни националистичка струја, ни било која политичка опција.

Што је тражио за Србе, тражио је и за све друге. Никад није истицао Србе изнад осталих народа. Кад је тражио помоћ за Србе, тражио је помоћ и за муслимане и Хрвате.

“Наша заклетва је да не расплачемо ниједно дете зато што је друге вере или нације“, говорио је патријарх Павле још од почетка деведесетих.

Патријарх је јасно и отворено заступао идеју да не можеш волети Бога, ако прво не волиш човека.

После ратова деведесетих и завршетка НАТО бомбардовања, патријарх Павле је критиковао Милошевићеву политику – пре свега због повлачења војске и полиције с Косова и Метохије. Чак је тражио и његову оставку.

Исто тако, често је говорио о јужној српској покрајини, где је 33 године био владика. Био је свестан и отворен у погледу међунационалних нетрпељивости. Једнако је био отворен и у погледу идеолошке борбе комунистичких власти против верских заједница. Био је забринут због доприноса српске стране раздору међу народима на том подручју. Није ћутао ни о примерима где су српски (комунистички) активисти, па чак и неки чланови свештенства, учествовали у рушењу спомен храма у Ђаковици 1950. То нису учинили Шиптари, писао је Патријарх.

Патријарх Павле је успео да издејствује повратак веронауке у школе, 2000. године, као изборни предмет.

Говорио је да „за све људе има места под сунцем, зато је мир свима најбитнији“.

И онако, како су све богословске истине наше вере садржане у краткој Исусовој молитви, тако је смисао наше вере једнако кратко и садржајно остао ухваћен у његовим речима, можда и најпознатијим – „будимо људи“.

Укратко о биографији Човека и Пастира Павла

Патријарх српски Павле, световним именом Гојко Стојчевић, рођен је 11. септембра 1914. у селу Кућанци, тадашњa Аустроугарскa, данас Хрватскa. Рано је остао без оба родитеља, па га је одгајила тетка. У школи се истицао у предметима попут математике и физике, али не и у веронауци, из које је имао двојку.

Нижу гимназију завршио је у Тузли, где му је школски друг био писац Меша Селимовић, а Богословију у Сарајеву 1936. године. По доласку у Београд уписује два факултета — Медицински и Богословски. Док је на Медицинском стигао до друге године, Богословски факултет успешно је окончао уочи Другог светског рата. Показао је и таленат за црквено појање.

Постдипломске студије наставља у Атини 1955, а већ 1957. докторира и изабран је за Епископа рашко-призренског. Управљао је епархијом у којој се налазе неки од најзначајнијих манастира Српске Цравославне Цркве.

Као епископ, обновио је и подигао бројне цркве, старао се о Призренској богословији, често лично држао предавања, и редовно обилазио целу епархију. Током оружаних сукоба деведесетих, седиште епархије премештено је у манастир Грачаницу, а Богословија у Ниш. У том периоду сведочио је и пред Уједињеним нацијама о страдању Срба на Косову и Метохији.

Поред свештеничког рада, бавио се и науком. Аутор је бројних књига и богословских издања: монографија о манастиру Девич, тротомно дело "Да нам буду јаснија нека питања наше вере", допуњено издање Србљака, преводи Требника, Служебника, као и приручника за чтеце, и других црквених публикација.

Посебно је допринео преводу Светог писма Новог завета, првог званично одобреног издања СПЦ (1984/1990), као и стручном раду Литургијске комисије Синода.

За патријарха СПЦ изабран је 1990, као њен 44. поглавар.

Наследивши патријарха Германа, предводио је Цркву у тешком времену националних страдања и распада Југославије. У његовом мандату обновљено је и основано више епархија, враћен је Богословски факултет у оквире Београдског универзитета (2002), поново уведена веронаука у школе и основане бројне црквене установе – попут Академије СПЦ за уметности и консервацију, Информативне службе СПЦ, и више богословија, укључујући ону на Цетињу и у Фочи.

Преминуо је 15. новембра 2009. у Београду, а његовој сахрани присуствовало је више од пола милиона људи.

Живео је и радио скромно, и остао упамћен као духовник дубоке вере и тихе одлучности. Његов живот остаје сведочанство служења Цркви, народу и вери.

СПН је раније писао о литургијском прослављењу Светих Рмањских Мученика.

Ако сте приметили грешку, обележите неопоходни текст и притисните на Ctrl+Enter или Послати грешку, да о томе обавестите редакцију.
Ако пронађете грешку у тексту, изаберите је мишем и притисните Ctrl+Enter или ово дугме Ако пронађете грешку у тексту, истакните је мишем и кликните на ово дугме Истакнути текст је превише дуг!
Читајте и...