Fruit of an evil tree
This approach is an invariable attribute of our daily life. We address various everyday issues very quickly and confidently, we find opportunities to realize our desires and plans, and also form an agenda for the near future.
But what should we do when we are faced with more global issues and processes beyond our usual "small world"? How can we objectively and correctly evaluate them? This is a very important aspect, because the quality of life of the whole society depends on support or rejection of certain ideologies, concepts and initiatives by an individual.
A clear answer to these questions can be found in the Gospel of Matthew: "A good tree cannot bring forth evil fruit, neither can an evil tree bring forth good fruit." So it follows, in particular, that no social idea or goal can be recognized as true, useful and necessary if methods of achieving it are built on hatred, violence, lie and oppression of others.
In this context, we can also recall the very eloquent words of Archbishop Varlaam (Ryashentsev): "What gives life to man – physical, and especially spiritual – certainly exists, and that, undoubtedly, is the truth. On the contrary, what harms the man and especially torments him and even deprives of life – spiritual or physical – does not suit him, it is untrue, false and lifeless."
Building on the above, let us look at a few specific situations. On May 15, 2017, representatives of the so-called Kiev Patriarchate beat a priest and seized the St. Peter and Paul Church of the Ukrainian Orthodox Church in the village of Kinakhovtsy, Ternopol diocese.
Unfortunately, this is not the first such an occurrence. In recent years dozens of temples of the UOC have been raided by supporters of the Kyiv Patriarchate, and their parishioners have passed through the thorns of humiliation, insults, threats and violence.
Can’t the pain and suffering of these ordinary Ukrainians mean anything? Is it possible that some abstract idea, which actually shows itself as a trivial desire to profit by another's property, can be considered justified and socially necessary afterwards?
A similar question can be asked about the "anti-church" bills № 4128 and № 4511, which, according to experts, restrict the right to freedom of personal philosophy and religion, contain signs of discrimination and divide Ukrainian citizens on the religious ground. Moreover, their adoption can lead to new conflicts in the public and religious spheres of the country and also negatively affect the international image of Ukraine.
Can a good legislative initiative bring forth such destructive "fruit"? I think that for every sane person the answer is obvious.
Metropolitan ANTHONY, Chancellor of the Ukrainian Orthodox Church
AiF
Pročitajte takođe
Свети Јован Владимир: Први српски светац чији крст хиљаду година окупља народ
Први канонизовани српски светац, кнез мученик, и данас живи у предању, иконама, моштима и нарочито — у народу који сваког Тројичиндана носи његов крст на врх планине Румије.
Људи који носе Часни крст у Спасовданској литији: ко је Ренато Грбић?
Ренато Грбић је по благослову патријарха носио Часни крст у Спасовданској литији 2025. Рекао је да му је то највећа част коју је примио у животу. Спасао је 33 утопљеника из Дунава.
Митрополит Кипарске Цркве страда ради Слова Божјег – митрополит Фотије
Смена Митрополита пафоског Тихика изазвала је бројне реакције верника у православном свету.
Животни пут једног свештеника под будним оком Митрополита Амфилохија
Српска редакција СПН-а поразговарала је са свештеником СПЦ Синишом Бувачем. Отац Синиша нам је приближио како је изгледао његов пут од миријанина до свештеника.
Данас је Спасовдан – Православна Црква слави Вазнесење Господње
Православни хришћани широм света славе Вазнесење Господа нашег Исуса Христа на небо – један од главних догађаја описаних у Јеванђељу.
Шта се догађало између Васкрса и Вазнесења Господњег?
Зашто се Христос није одмах по Васкрсењу узнео на небо, него је направио четрдесетодневну паузу? Где је боравио за то време, чему је учио, о чему је разговарао са апостолима?