Кипарски архиепископ, еври и Фанар

С главним храмом Епифанијеве „аутокефалне“ Цркве Украјине у позадини, Васељенским патријархом и Кипарским архиепископом Георгијем, у углу – Митрополит пафоски Тихикос. Фотографија: СПН

СПН Србија преноси интегралну верзију текста теолога Георгија Атанасиоса, објављену на сајту СПН-а Грчка:

"Који је разлог сигурности Кипарског архиепископа да ће Патријаршија оправдати незаконите поступке њега и Синода у случају Тихика? Да ли је он знао за одлуку много пре него што је Синод сазван?

Патријаршијски Синод Васељенског трона сазива се сутра у Цариграду, а прекосутра, у петак, пред њим ће се појавити Митрополит пафоски Тихик. Током овог заседања биће размотрена жалба коју је поднео митрополит Тихик против одлуке Кипарског Синода, којом је био свргнут.

Све Православне Цркве с посебним интересовањем прате случај Тихика и жељно ишчекују патријаршијску одлуку о жалби – свака из својих разлога! Они који се баве међуправославним питањима разумеју озбиљност последње реченице...

Осим синодалног саопштења из августа, којим је дато до знања да ће митрополит Тихик бити позван у Цариград, нема других званичних или незваничних информација из Патријаршије о правцу одлуке. Патријаршијски кругови остали су у тишини, како и приличи.

Исти став заузима и страна митрополита Тихика. Свих ових месеци, од 22. маја до данас, митрополит Тихик није дао никакву изјаву о свом случају. Одбио је да се јавно брани.

Архиепископ кипарски Георгије заузима сасвим другачији став. Не само да не ћути, већ у последње време све више искушава осећај правде народа, па чак и саму Васељенску Патријаршију: где год да је и где год да стоји, каже да је случај Тихика завршен јер ће Патријаршија ратификовати одлуку Синода о свргавању митрополита Тихика. Исто наводе и његови блиски сарадници у Никозијској архиепископији, као и епископи који су му блиски.

Он је толико сигуран да ће Патријаршија одобрити сва неуставна, неканонска и супститутивна дела која је починио у афери Тихик, да у Пафосу делује не као местобљуститељ, већ као канонски суверени митрополит: премешта свештенике, мења одборе, освећује цркве, потписује уговоре вредне стотине хиљада евра са општином Пафос за радове на црквеној имовини, које је митрополит Тихик одбио, и тако даље.

Не можемо знати да ли све то понашање диктира његов карактер, као што се тако јасно манифестовало у случају Тихика – пун ароганције, илузије свемоћи, произвољности, сигурности у то да је некажњив и, уопштеније, перцепције да може радити шта год му се прохте, не узимајући у обзир било кога или било шта – ни правила, ни статуте, ни законе, ни Бога, ни људе.

Питање је: да ли је Архиепископова увереност да ће Патријаршија оправдати његове и синодске незаконитости у случају Тихика последица његовог карактера, или он заправо зна одлуку много пре него што се Синод и састао? Међутим, како он зна одлуку Синода о тако кључном питању, кад Синод још није одлучио, нити је чак и сазван? Када је Патријаршијски Синод током заседања (август 2025) одлучио да позове митрополита Тихика на саслушање 17.10.2025, како Архиепископ унапред шири да је одлука коначна у корист његових сопствених ставова?

Сви разумеју да је питање посебно озбиљно, не само за овај конкретан случај већ пре свега за сам углед, достојанство и кредибилитет Васељенске Патријаршије.

Питање постаје веома озбиљно и провокативно: Баш јуче (14.10.2025), новинар и генерално добро информисани теолог са Кипра, Теодор Киријаку, иначе строги критичар митрополита Тихика, пријатељ архиепископа Георгија и главни присталица његових ставова, изјавио је: „Лично верујем да Васељенска Патријаршија неће ризиковати да поремети своје односе с архиепископом и нашим Синодом, с обзиром на чињеницу да Кипарска Црква подржава Фанар на више начина. Конкретно, ... подржала је аутокефалност Украјинске Цркве и финансијски ојачава Патријаршију.“

Господин Т. Киријаку претходно је поновио исту ствар у емисији „Протоселидо“ на Сигма ТВ (30.9.2025): „Не очекујем да ће се одлука Кипарског Синода променити, јер, као што сам рекао у другим приликама, односи који постоје између Патријаршије и Кипарске Цркве не иду у прилог томе. Напротив, [Патријаршија] ће потврдити, а епископ Тихик ће се вратити с наредбом да мора послушати Кипарску Цркву [...] [Патријаршија] ће заузети став, али не жели Васељенску... иако јој позив даје прилику да интервенише. Мислим да је Васељенска Патријаршија веома опрезна у вези са Кипарском Црквом. Не заборавите да је Кипарска Црква једна од четири које подржавају украјинску аутокефалност. Не заборавите да Кипарска Црква финансијски подржава Фанар дуги низ година“ (видети youtu.be/X7wnsPXO2IU 4:20-6:15)!

Напомиње се да Теод. Киријаку не ризикује свој кредибилитет тако лако. Понављам да је пријатељски настројен према Архиепископу кипарском Георгију и стога веома добро познаје црквену позадину на Кипру.

И шта значе његове речи да ће Васељенска Патријаршија ратификовати одлуку Архиепископа о свргавању митрополита Тихика, јер не жели да му противречи, јер Кипарска Црква (тј. архиепископ Георгије) – а) „подржава украјинску аутокефалију“, и б) „финансијски подржава Фанар већ много година“!

Како да протумачимо ову изјаву?

а) Као грубу уцену Васељенског Патријарха од стране Архиепископа Георгија да ако не казни Тихика, „престаћу да признајем украјинску аутокефалију и зауставићу прилив новца Патријаршији?“, или

б) Као јасно обавештење да је новац заиста оно што одређује критичне одлуке Патријаршије, а у овом случају и будућност Пафоске митрополије и митрополита Тихика?

Не бисмо ни да размишљамо о томе.

Међутим, да бисмо поткрепили и потврдили валидност изјава Т. Киријакуа, присетићемо се да је први презвитер и мисионар, о. Евангелос Папаниколау, у јавном говору већ 29. јула 2025, објавио оно што је добро познато у црквеним круговима Кипра, а тиче се Архиепископа и Васељенске Патријаршије. Јавно је осудио што се „на Кипру шири да велики [архиепископ Георгије – ред.] каже да ако, ако Патријарх не донесе у складу с оним што ја хоћу, онда ћу помињати Онуфрија. Фине ствари, црквено! Дакле, ако имамо такве ситуације...“. Ту изјаву су многе Православне Цркве примиле са великим запрепашћењем, док су грчки епископи били и

Сада имамо неформалног сарадника Архиепископа који више пута тврди да критеријум за одлуку Синода Васељенске Патријаршије за Кипарску Цркву неће бити ни свештени канони, нити Повеља, нити закон и истина, већ сврсисходност: подршка изборима Патријаршије и новац!

Сви знају да Тихик нити има новца нити поседује такву трговачку етику и стога је у знатно неповољнијем положају у односу на архиепископа Георгија, који управља и огромним сумама и контролише га не знам ко у финансијском управљању црквеном имовином.

Васељенска Патријаршија је позвана да на ове Архиепископске изазове одговори не усменим изјавама или писаним саопштењима, већ документованом одлуком о жалби у складу са свештеним канонима, својом црквеном традицијом, Статутима и осећајем за правду Кипрана и свих православних верника свуда.

Свака супротна одлука која оправдава неправду, легитимише незаконитост и награђује несавесност и расипништво, поткопаће Васељенскост Цариградског престола, а позивање на право жалбе ће у најмању руку изазвати неугодност код оних који то чују.

Патријаршијски синод је позван да одлучи…

Атина, 15. октобра 2025.

Георгије Анастасиос

Богослов"

Раније, СПН је писао о присуству митрополита Тихика на Фанару ове недеље.

 

Pročitajte takođe

Кипарски архиепископ, еври и Фанар

"Који је разлог сигурности Кипарског архиепископа да ће Патријаршија оправдати незаконите поступке њега и Синода у случају Тихика? Да ли је он знао за одлуку много пре него што је Синод сазван?"

Синиша Бувач: Неопаганизам у Србији

Српски СПН наставља да се бави темом и проблемом неопаганизма. Овог пута нашим читаоцима представљамо чланак свештеника СПЦ, Синише Бувача.  Уживајте!

Српски лидери и удружења осудили претње Србима и СПЦ у БиХ

Након претње у писму упућеном из затвора у Тузли, реаговања јавних личности и удружења указују на континуитет напада на Србе у Федерацији БиХ.

Митрополит Фотије оштро осудио претње Србима у Федерацији БиХ

Владика је подвукао да то није изолован инцидент, већ део континуираног процеса напада на православну заједницу у Федерацији БиХ.

Манастир Ђурђеви ступови под непрестаним надзором полиције већ седам дана

У делу јавности овакви потези државе виде се као јасна порука да је Црква стављена под стални надзор и да се третира као претња.

Неопаганизам: безопасна „фасцинација својим коренима“ или опасност по православље и основа за десничарски екстремизам?

Недавно је наша редакција српског СПН-а објавила чланак о паганској журци, која се одржавала прошлог викенда у Београду.