Bp. Irinej of Bačka: Difference between Church and schism mustn’t be erased

Bishop Irinej of Bačka

It is impossible to put in one row the legitimate heirs of the holy apostles and impostors, the essential difference between the Church and schism mustn’t be erased. This point of view was expressed by the hierarch of the Serbian Orthodox Church, Bishop Irinej of Bačka in his explanatory comments on the statement of the Serbian Orthodox Church regarding the church crisis in Ukraine.

According to the bishop, the situation in Ukraine has put world Orthodoxy face to face with a serious challenge.

“If the Local Orthodox Churches cope with the expected pressure and remain at the same position not to acknowledge Denisenko, Dumenko, and their supporters, this will mean, in practice, general agreement with the principled position of our Church,” the bishop states. “If any Church fails, it will inevitably lead to ... the beginning of a great turmoil, with an ever more fragile unity, even within the same Local Church. This will be a prelude to long-term canonical chaos, and, perhaps, God forbid, to dogmatic, ecclesiological disagreements and disputes.”

The hierarch also commented on the current relations of the Serbian Church with the Patriarch of Constantinople: “Some have wondered if our Church breaks communication with the Ecumenical Patriarch because of his concelebration with Epiphany, a man without the grace of the bishop, referring to his rights and privileges of primacy, overlooking – temporarily, I hope, – the word of Christ, that in the Church the first is the one who wants to be a servant for all.”

Bp. Irinej notes that the statement says nothing about breaking communion with Constantinople. Communion is easily broken he says, but it’s not so easily repaired. “In the face of such challenges and temptations, we should not act hastily, but with reasoning, in the hope that the grace of the Holy Spirit will soon heal our weakness,” the Serbian hierarch writes.

The Serbian Church points to this canonical norm, but without applying it in full for now: “Our Holy Synod … calls for its application, but without haste … doing everything possible so that the Lord would return the gracious gift of unity to the Church.” Therefore, it is recommended, but not required, that Serbian hierarchs and clergy abstain from serving with those who have communion with the schismatics. Such a heavy decision as breaking communion can only be made by the Council of Bishops, not the Holy Synod, in the Serbian Orthodox Church.

As the UOJ reported, the Serbian Patriarchate sent out letters to all the Local Churches that the Serbian Orthodox Church does not recognize the OCU and considers the Phanar’s actions in Ukraine to be non-canonical.

 

Pročitajte takođe

Васкршња посланица Патријарха Порфирија: Васкрсење је победа над смрћу, а литургијски живот – пут ка вечности

Његова Светост Патријарх српски Порфирије у овогодишњој Васкршњој посланици упутио је снажну духовну поруку верном народу Српске Православне Цркве, наглашавајући да је Васкрсење Христово централни догађај историје људског рода и темељ хришћанске вере. Посланица упућује и снажан апел на повратак литургијском начину живота као одговору на савремене кризе и страдања.

Грчки богослов: Порицање чуда Благодатног огња је провокација ђавола

Грчки богослов о. Анастасиос Гоцопулос, објавио је у Грчкој филијали СПН-а чланак , у коме је детаљно оповргао покушаје одрицања оф чуда силаска Благодатног огња у Јерусалиму, назвавши те покушаје провокацијом ђавола.

Патријарх јерусалимски изразио забринутост због архијереја Цркве Молдавије

Архиепископ Маркел је два пута покушао да полети у Јерусалим по Благодатни огањ.

ТВ „Храм“ припрема свечани тродневни Васкршњи програм

Саговорници ТВ „Храм" биће Патријарх српски Порфирије, епископ Алексеј, Тихон и Доситеј, те архимандрит Василије Костић и отац Виталиј Тарасјев, старешина Руске цркве у Београду.

Силазак Благодатног огња у Јерусалиму у директном преносу

Пренос богослужења из храма Гроба Господњег почиње у подне на ТВ „Храм“.  

Архијереја Молдавске Цркве нису пустили у Јерусалим по Благодатни огањ

Архиепископ бељцки и фељешки Маркел задржан је двапут, без објашњења разлога.