З5 година од успостављања општежића у Хиландару
Манастир Хиландар. Фото: Митрополија црногорско-приморска.
Пре 35 година, 12. августа 1990. године је одлучено да се у Светом манастиру Хиландару поново успостави општежиће.
Пре 12. августа 1990. године, хиландарско братство је око два века живело у идиоритмији.
Општежиће (киновија) подразумева заједнички живот монаха у манастиру, учешће у заједничким богослужењима и трпезама, поштовање игумана као ауторитета.
Идиоритмија, супротно општежићу, допушта монасима право на личну имовину, засебно становање и исхрану, уз обавезу да само о великим празницима учествују у заједничким богослужењима и обедима.
Општежиће се свакако везује за древно монашко предање, а идиоритмијски поредак је карактеристичан за преломне историјске тренутке, доба позне Византије и период турске власти.
Након ослобођења од Турака, повратак општежића у светогорске манастире уопште није био једноставан процес. На Светој Гори су лета 1990. године само четири од двадесет манастира била особеножитељна – Велика Лавра, Ватопед, Хиландар и Пантократор.
Повратку општежитељног поретка у српски манастир Хиландар је значајно допринео и блаженопочивши Епископ захумско–херцеговачки Атанасије (Јевтић). Он је допутовао у Хиландар у јулу 1990. године и учествовао је у прослави празника Пресвете Богородице Тројеручице. Пре доласка у Хиландар је боравио са студентима Православног богословског факултета у Понту и Кападокији.
Владика Атанасије је тада био архимандрит и обилазио је и друге манастире на Атосу. Том приликом је разговарао са мноштвом светогорских монаха и сазнао да су скоро сви манастири поново успоставили општежиће – осим четири, међу којима је био и Хиландар.
Светогорци су замолили архимандрита Атанасија да утиче на тадашње хиландарско братство и предложи да и они донесу одлуку о преласку из идиоритмије у киновију. О. Атанасије је на празник Пресвете Богородице Тројеручице 1990. године написао писмо хиландарским старцима и истовремено пренео опште расположење Светогораца.
Писмо је отпочео следећим речима: „Преподобни оци Хиландарци, по богонадахнутој речи Светог Саве, ктитора и киновијарха ове Свете обитељи, боље и веће од љубави ништа нема!“ Писмо је било откуцано писаћом машином, оригинал је уништен у разорном пожару 2004. године, а копија се и данас чува у Хиландару.
Ово обраћање о. Атанасија је утицало на монахе у Хиландару, који су убрзо и донели одлуку о поновном повратку општежића – на празник Преподобне мајке Ангелине, 12. августа 1990.
На тај начин се Хиландар вратио древном поретку установљеном од стране хиландарских оснивача, Светог Саве и Преподобног Симеона Мироточивог.
За првог игумана манастира Хиландара након успостављања општежића је изабран блаженопочивши архимандрит Пајсије, који је устоличен на празник Покрова Пресвете Богородице, 14. октобра исте године.
Киновијски поредак у Хиландар су покушали да врате и краљ Петар I и Свети владика Николај (Велимировић), међутим у тим тренуцима то није било успешно.
Данас су сви манастири на Атосу општежитељни.
СПН је раније писао о томе да требамо да тражимо Божији благослов у свему што радимо.
Pročitajte takođe
Марк Брновић и нови ток српско-америчких односа
Америка показује равнодушност према Балкану, али не и интерес без рачунице, сматра др Невен Цвјетићанин.
Митрополит Јован: Што нам је већа вера у Бога, то је веће присуство Божје у нама!
Владика Јован је беседио верницима у Крагујевцу о вери и присуству Божијем.
У Санкт Галену прослављена храмовна слава
Српска православна црквена општина и парохија Преподобног Симона Монаха у Санкт Галену и ове године свечано је прославила своју храмовну славу.
Музеј манастира Житомислић добио специјалну награду
Специјалном дипломом за изврсност одликован је музеј манастира Житомислић.
Изашла је нова епизода серијала "Питајте свештеника"
Протојереј Слободан Лукић парох будвански био је на Михољдан, гост емисије ,,Питајте свештеника".
Свештеник СПЦ : Смисао славе је у Литургији и причешћу!
Немања Кривокапић, свештеник СПЦ је за говорио о томе шта крсна слава значи за православну породицу, како су се некада славиле, о њеном пореклу и обичајима.